Voorrang gelijkwaardige kruispunt
Hoe herkennen we een gelijkwaardig kruispunt?
- Afbuigende stoepranden
- Straatnaambordjes
- Kruisend verkeer (fietsers, auto’s)
- Lantaarnpalen op hoek van het kruispunt (kruispunten zijn vaak goed verlicht)
- Gelijkvloerse wegen (verhoogd midden plateau)
- 30 km zone bord
- Onderbreking van een rij huizen
Bij nadering van een kruispunt zo vroeg mogelijk beoordelen:
- Is het voorrang geven of krijgen
- hoe is het zicht? kan ik hun zien? kunnen zij mij zien?
- Is er een opstelstrook of moet ik het kruispunt in een keer oversteken?
- Wat voor soort wegdek? Asfalt of straatklinkers? (straatklinkers glad bij regen)
- Is er een fietsstrook of suggestiestrook op onze rijstrook?
Snelheid: in welke versnelling naderen we een gelijkwaardig kruispunt?
- In eerste instantie bij een overzichtelijk kruispunt in de 2e versnelling
- Indien weinig tot geen overzicht gaan we voor de veiligheid terug naar de 1e versnelling
Wat is het kijkgedrag voor een gelijkwaardig kruispunt?
Even voor het naderen van het kruispunt kijken in de binnenspiegel, indien er een auto achter je rijdt wachten tot deze reageert daarna pas doorremmen. Voor het oprijden kijken naar voren, naar links, naar voren naar rechts. En dit bij het oprijden herhalen zo vaak als nodig is. Na het verlaten van het kruispunt doen we de na-controle binnenspiegel, beide buitenspiegel. Hiermee controleren we het achteropkomend verkeren na verlaten van het kruispunt.
Hoe is de voorrang geregeld op een gelijkwaardig kruispunt?
- Rechts gaat voor (geldt alleen voor bestuurders, dus ook fietsers)
- Korte bocht gaat voor lange bocht
- Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer
Waar bevinden gelijkwaardige kruispunten zich?
- In een 30 km zone kom je ze in ieder geval vrijwel zeker tegen. Echter komen we ze ook vaak tegen op voorrangswegen (50 wegen) (industrie gebied)
Welke soorten gelijkwaardige kruispunten zijn er?
- Volledig kruispunt
- T-splitsing
- Y-splitsing
Wat kan er fout/anders gaan op een kruispunt? (foutgedragingen)
- Bestuurders van links kunnen besluiten om geen voorrang te verlenen (vooral fietsers) (groepjes scholieren)
- Soms is het beter voor de doorstroming om iemand van links toch voor te laten. (groot voertuig zoals vuilniswagen) (of door gewoon te krappe ruimte)